ONLINE TRAINING
Met energie en passie voor de klas
De training helpt leerkrachten in het basisonderwijs die zich moe en overvraagd voelen om weer te werken vanuit plezier, rust, vertrouwen en passie.
Zo houd je weer energie over voor je privéleven en kun je écht genieten van je vrije momenten.
De realiteit van een leerkracht
Je bent ooit begonnen in het onderwijs met een missie: kinderen helpen groeien, hun wereld vergroten, het verschil maken. Maar steeds vaker voelt het alsof je die missie kwijtraakt in de wirwar van verwachtingen, regels en verantwoordelijkheden.
Je staat altijd ‘aan’. Voor je klas, voor je collega’s, voor ouders, voor je schoolleiding. Je probeert iedereen tevreden te houden, de leerlingen (dertig soms!), de ouders, je collega’s, de directie, het bestuur, de inspectie. En ergens, heel ergens, probeer je ook nog naar jezelf te luisteren. Maar dat laatste lukt zelden. Want het zorgen voor anderen gaat ten koste van jezelf.
Je merkt dat de druk groeit. Niet alleen door het lerarentekort, waardoor je nauwelijks durft uit te vallen – want wie neemt het dan over? Maar ook door de vele prikkels op een dag, die zich opstapelen zonder momenten van echte rust. Sinds het continue rooster is ingevoerd, voelt de schooldag als een eindeloze stroom. Pauzes verdwijnen, hersteltijd is er niet en je merkt dat je sneller geprikkeld raakt, minder geduldig bent. Je energie is op nog vóór de dag begonnen is.
En dan die onzichtbare verwachtingen. De cultuur waarin ‘nee’ zeggen voelt als werkweigering. Waarin assertiviteit wordt gezien als lastig en waarin je vooral moet meebewegen. De veranderlijke koers van ‘bovenaf’ maakt het moeilijk om eigenaarschap te voelen. Veranderingen worden doorgevoerd zonder jou, terwijl jij ze moet dragen.
Ondertussen is het je vak dat steeds verder naar de achtergrond schuift. Je werkt ‘s avonds nog “even snel” iets bij, maar uren later zit je er nog. Het lijkt normaal geworden om structureel overuren te draaien, want “je hebt toch veel vakantie?” De tijd die je eigenlijk nodig hebt voor voorbereiding, verdieping en creativiteit, verdwijnt in administratie, vergaderingen en bijzaken. En dus geef je les uit een handleiding die de lading nauwelijks dekt. Lessen missen diepgang en aansluiting. Je weet dat het beter kan, dat jíj het beter kunt, maar je krijgt er de ruimte niet voor.
Dat knaagt. Want je ziet het aan de kinderen. Je kunt niet meer iedereen zien en horen zoals je zou willen. Sommige leerlingen raken uit beeld en dat doet pijn. Het gevoel dat je tekortschiet in wat je het liefst doet: kinderen laten ontwikkelen, roept machteloosheid en frustratie op. Soms ook schuldgevoel. Je weet dat het niet aan jou ligt, maar het voelt wel zo.
Daarnaast verandert de maatschappij. Ouders worden mondiger, veeleisender, stellen meer vragen, eisen meer uitleg. Kinderen komen de klas binnen met meer zorgvragen, minder zelfredzaamheid, minder motivatie. En jij? Jij bent niet opgeleid als behandelaar, maar je probeert het toch. Want wie doet het anders?
Je werkt steeds meer ad-hoc, brandjes blussen, rennen, schakelen. Er is nauwelijks nog ruimte voor rust, reflectie of prioriteren. Steeds vaker vraag je je af: “Hoe lang houd ik dit nog vol?”
Je passie is er nog, ergens. Maar ze is bedolven geraakt onder de last van alles wat erbij is gekomen. Je doet het met liefde, maar je liefde alleen is niet genoeg om dit draaiende te houden.
Wat jij nodig hebt om het verschil te blijven maken
DEZE training gaat jou helpen om de leerkracht te zijn die je wil zijn!
In 8 online coaching sessies , verspreid over 16 weken (4 maanden) en opdrachten voor in jouw praktijk, krijg je als leerkracht praktische en direct toepasbare handvatten om effectief om te gaan met de verwachtingen van school, ouders én jezelf.
Je leert hoe je grenzen stelt zonder schuldgevoel, prioriteiten stelt zonder overweldiging en keuzes maakt vanuit jouw visie op goed onderwijs.
Aan het einde van het traject:
- Heb je een helder weekritme en werkstructuur die past bij jouw energie en werktijd.
- Ervaar je meer rust en overzicht, zowel in de klas als thuis.
- Voel je weer plezier en trots in je werk als leerkracht.
- Herken je signalen van stress eerder én weet je hoe je hiermee omgaat.
- Heb je opnieuw verbinding met waarom je ooit voor dit vak koos: kinderen écht zien, begeleiden en laten groeien.
- Heb je energie over aan het einde van je werkdag. Voor jezelf, je gezin of je hobby’s.
Werken in het onderwijs voelt niet langer als een constante energielek, maar als een betekenisvolle en beheersbare bijdrage waar jij weer grip op hebt.
Heb je om deze redenen nog geen hulp ingeschakeld?
Werkdruk hoort bij het onderwijs
Er leeft een hardnekkige overtuiging in het onderwijs dat werkdruk nu eenmaal bij het vak hoort. “Je hebt immers genoeg vakanties, toch?”
Die gedachte maakt het lastig om grenzen aan te geven of kritisch te zijn op de hoeveelheid werk.
Je blijft daardoor structureel overbelast, omdat je overbelasting niet als een probleem wordt gezien, maar als normaal.
Onderwijs is mijn roeping, mijn hobby
In het onderwijs leeft sterk het idee dat je dit werk vooral uit passie doet.
Dat klinkt mooi, maar het maakt het ook lastig om nee te zeggen, grenzen te stellen of überhaupt te erkennen dat het te veel is. Want als je van je werk houdt, dan voelt het ongemakkelijk om aan te geven dat het je uitput.
Gevolg: structurele overbelasting wordt gebagatelliseerd en persoonlijke behoeften schuiven steeds verder naar de achtergrond.
Coaching is NOG IETS erbij
Je denkt dat hulp vragen alleen maar meer druk oplevert. Alsof coaching nog een taak op de to-do lijst is.
Wat je niet ziet, is dat juist deze stap ruimte, overzicht en energie kan opleveren. Maar zolang je denkt dat verandering méér kost dan het oplevert, blijf je vasthouden aan een situatie die je opbrandt.
Of je nu net gestart bent of al jaren voor de klas staat – soms voelt het alsof je geleefd wordt. Je wilt zó graag goed doen voor je leerlingen, collega’s en ouders… maar waar blijf jij zelf?
Tijd om het anders te doen. Jij verdient rust, regie en werkplezier.
Met deze 3 krachtige stappen breng je focus, energie én voldoening terug in je werk.
Inzicht – weten waar je staat
De eerste stap is misschien wel de belangrijkste: jezelf (her)ontdekken.
- Je krijgt haarscherp wat jouw waarden zijn, waarom jij ooit leerkracht werd en waar je energie van krijgt – én van verliest.
- Je leert hoe jouw overtuigingen (vaak onbewust) bijdragen aan stress en werkdruk.
- Je krijgt helder zicht op je kwaliteiten, uitdagingen en je ideale balans tussen werk en privé.
Resultaat: je voelt weer verbinding met jezelf en je vak. Je weet wat écht belangrijk is.
Regie – kiezen wat bij je past
Nu je weet wat voor jóu telt, ga je keuzes maken die kloppen.
- Je leert hoe je helpende gedachten inzet voor meer zelfvertrouwen en daadkracht
- Je focust op wat binnen jouw invloed ligt, en laat los wat je niet dient.
- Je ontdekt hoe je prioriteiten stelt, taken slim organiseert en assertief je grenzen aangeeft – zónder schuldgevoel.
- Je leert delegeren met vertrouwen, zodat jij ruimte houdt voor wat er écht toe doet.
Resultaat: je voelt grip, maakt bewuste keuzes en laat je minder leiden door verwachtingen van buitenaf.
Rust & Ruimte – werken vanuit vertrouwen
Met meer inzicht en regie ontstaat er iets magisch: rust.
- Je laat de druk van ‘moeten’ los en leert communiceren vanuit kracht en kalmte
- Je krijgt praktische tools om feedback te geven én ontvangen, zonder dat het aan je blijft plakken
- Je creëert ruimte in je hoofd en agenda, zodat je met meer energie en plezier voor de klas staat.
Resultaat: je werkt lichter, leeft bewuster en voelt je weer de krachtige leerkracht die je bent.
JA IK WIL MET MEER ENERGIE EN PLEZIER VOOR DE KLAS STAAN
Wat kun je in 4 maanden verwachten van de online training
Na 1 maand weet je waar jij als leerkracht voor staat en wat echt belangrijk is, wat zorgt voor focus, richting en hernieuwde motivatie. Je weet ‘waarom’ je leerkracht bent en werk vanuit jouw kernwaarden.
Je kent je kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen. Je hebt duidelijk welke taakuren passen bij jouw aanstelling en hebt inzicht in de balans tussen werk en privé.
Na 2 maanden weet je welke belemmerende gedachten er (onderbewust) voor zorgen dat je de werkdruk ervaart en niet de juiste keuzes maakt. Je kunt deze gedachten ombuigen naar helpende gedachte. Dit zorgt voor daadkracht, motivatie, zelfvertrouwen en het maken van de juiste keuzes.
Je kunt bepalen waar jij je aandacht en energie aan geeft, omdat je werkt vanuit de cirkel van invloed. Je weet waar je energie op verliest en waarvan je juist oplaadt kan bewuste keuzes maken die jouw welzijn en werkplezier ondersteunen.
Na 3 maanden weet je waarop jij keuzes baseert en kan prioriteiten stellen op basis van wat er écht toe doet voor jou en je onderwijs. Je hebt praktische tools om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken en leert hoe je jouw tijd en aandacht focust op taken die impact hebben, in plaats van alles willen doen.
Je stelt duidelijke grenzen en communiceert ze assertief. Je kan je grenzen aangeven op een heldere, respectvolle manier, waardoor je minder overvraagd wordt en meer regie voelt.
Je weet dat delegeren niet hetzelfde is als controle loslaten, weet hoe je moet delegeren, wat je moet delegeren en aan wie je kan delegeren. Dit zorgt voor ontlasting van de werkdruk waarbij je wel de regie houdt.
Na 4 maanden kun je de verwachtingen van je omgeving (collega’s, ouders, directie) loslaten en op een effectieve manier communiceren waar jij voor staat en wat goed is voor jouw welzijn als leerkracht. Je kan op de juiste wijze feedback geven en krijgen en kan kritiek loslaten.
Ja, ik wil met meer energie en plezier voor de klas staan!
Wat zijn de specifieke resultaten van de online training ´met energie en passie voor de klas´.
Je geeft weer les op jouw manier: met energie, overzicht en ruimte in je hoofd zonder je privéleven op te offeren
Je voelt ruimte om je lessen goed voor te bereiden, zodat ze écht aansluiten bij je groep en je ziet hoe kinderen daar enthousiast en gemotiveerd op reageren. Je hoeft geen keuzes meer te maken tussen kwaliteit en tijd; je krijgt weer grip op je taken en voelt invloed op je werk. Dat geeft energie in plaats van dat het je leeg trekt. Je hebt duidelijke handvatten om om te gaan met de verwachtingen die vanuit school, ouders of jezelf komen, waardoor je overzicht houdt en weer ruimte ervaart.
Je maakt keuzes die kloppen. Voor jezelf én voor je leerlingen
Je voelt je krachtig en bent niet langer bang om ‘nee’ te zeggen als dat nodig is. Niet uit weerstand, maar vanuit helderheid en zelfzorg. Je laat het schuldgevoel los en voelt dat je een goede leerkracht bent juist doordat je prioriteiten stelt. Daardoor blijf je in balans, kun je ontspannen wanneer het nodig is, en voel je je veerkrachtig en opgeladen. Je ontwikkelt de kracht om bewust keuzes te maken, ook als dat betekent dat je verwachtingen moet bijstellen of loslaten.
Je begint je dag met energie en zin, je werkt met plezier en komt thuis met een voldaan gevoel
Er is weer ruimte voor een leuk gesprek met je partner, tijd voor je kinderen of een avondje ontspannen voor jezelf. Je voelt je lichter, blijer en dat straal je uit, thuis én op school. Doordat je beter omgaat met verwachtingen en keuzes maakt die bij jou passen, voel je rust in je hoofd én hart
Je hebt de tijd en aandacht om echt aanwezig te zijn voor de kinderen die zorg nodig hebben
Je voelt dat je er toe doet. Niet alleen als leerkracht, maar als mens. Die diepe voldoening geeft je energie en vertrouwen. En je ziet hoe de kinderen daardoor groeien en tot bloei komen. Je kunt weer doen wat goed is voor hen, zonder jezelf daarin te verliezen, omdat je ook goed zorgt voor jezelf.
Je stelt grenzen aan de communicatie met ouders, collega’s en directie. Zonder strijd, maar vanuit duidelijkheid en zelfvertrouwen
Je weet wat jij te bieden hebt en wat jouw grenzen zijn. Daardoor voelen gesprekken lichter en houd je ruimte over voor wat echt belangrijk is. Je laat je niet meer meeslepen en dat geeft rust, ook als je ’s avonds thuis bent. Je vertrouwt erop dat jij professioneel handelt en dat geeft stevigheid in contact met veeleisende ouders, collega’s of directie.
Je staat stevig in je schoenen
Je vertrouwt op je eigen kompas en laat je niet meer uit het veld slaan door kritiek of meningen van anderen. Belemmerende gedachten hebben steeds minder vat op je. Je voelt het zelfvertrouwen groeien om te doen wat goed is voor jou én je leerlingen. Je bent niet langer afhankelijk van goedkeuring van buitenaf, maar handelt vanuit je eigen kracht en waarden.
Praktische zaken
Een uitgebreide intake
We starten met een krachtige 1-op-1 intake waarin we niet alleen je situatie en doelen verkennen, maar ook je energiegevers, stressfactoren en blinde vlekken blootleggen. Je krijgt meteen waardevolle inzichten én we stemmen het hele traject hierop af, zodat elke sessie maximaal relevant is voor jou.
1-op-1 coaching om de week (8 sessies in 16 weken)
In 8 sessies van één uur (verspreid over 4 maanden) werken we doelgericht aan de thema’s die voor jou het verschil maken: werkdruk, grenzen, energie, regie en plezier in je vak.
We pakken steeds één concreet onderwerp aan, zoals het stellen van grenzen, omgaan met overprikkeling, omgaan met schuldgevoel, prioriteren in je taken of het opbouwen van een werkritme dat past bij jouw leven.
Je leert praktische technieken die passen bij de onderwijsrealiteit én jouw persoonlijkheid. Denk aan bijvoorbeeld:
- hoe je taken prioriteert, ondanks dat alles belangrijk lijkt
- hoe je ‘nee’ zegt zonder schuldgevoel
- hoe je signaleert wanneer je over je grens gaat en hoe je dan bijstuurt
- hoe je keuzes maakt die écht bij jou passen, ook als de druk van buiten groot is
Geen standaardprogramma, maar coaching afgestemd op jouw situatie, energie en doelen. Elke sessie levert niet alleen inzicht op, maar ook een concrete stap die je diezelfde week kunt toepassen op school én thuis.
Tussentijdse begeleiding via e-mail of WhatsApp (5 dagen per week)
Je hoeft het niet alleen te doen. Tussen de sessies kun je via e-mail of WhatsApp sparren, een succes delen of je hart luchten. Zo krijg je op het juiste moment precies de steun die je nodig hebt om in beweging te blijven, ook op lastige dagen.
Praktische werkboeken met opdrachten en verdieping
Je ontvangt praktische werkboeken die je helpen om je inzichten écht toe te passen in de praktijk.
Geen losse invuloefeningen, maar gestructureerde opdrachten, reflectievragen en werkvormen die je stap voor stap begeleiden bij thema’s als:
- jouw persoonlijke energiegevers en -lekken in kaart brengen
- omgaan met schuldgevoel en perfectionisme
- het opstellen van een weekritme dat écht werkt voor jou
- helder krijgen van je persoonlijke en professionele grenzen
- je communicatie naar collega’s, ouders en directie versterken
- je kernwaarden vertalen naar concrete keuzes in je werk
De werkboeken zorgen voor houvast tussen de sessies door, zodat je ook op drukke dagen of in een volle schoolweek kleine stappen blijft zetten. Je bouwt als het ware je eigen ondersteuningsplan op papier op, een naslagwerk waar je steeds op kunt terugvallen.
Ja, ik wil met meer energie en plezier voor de klas staan!
“Ik ben niet veranderd van baan, maar het voelt wel zo.”
Ik stond op het punt om het onderwijs te verlaten. Elke dag was teveel. Dankzij dit traject heb ik mezelf teruggevonden. Ik geef nu nog steeds les op dezelfde school, met dezelfde groep, maar zó anders. Met meer rust, overzicht en vooral: plezier. Het voelt alsof ik een frisse start heb gemaakt.
Melissa B.
leerkracht groep 3
“Ik dacht: dit is niets voor mij… maar wat zat ik fout”
Ik was eerlijk gezegd sceptisch. Maar de aanpak was super praktisch, herkenbaar en afgestemd op mijn situatie. Geen standaardverhaal, maar sessies die echt bij mij pasten. Ik pas de dingen die ik geleerd heb nog elke dag toe. En dat zie je: in mijn klas, mijn planning én mijn energie.
Gea
leerkracht groep 5/6
“Ik leerde op tijd stoppen – zonder schuldgevoel.”
Ik was altijd degene die ‘nog even snel’ iets deed. Voor ik het wist, werkte ik elke avond door. In het traject leerde ik hoe ik mijn grenzen kon herkennen én communiceren. Nu stop ik op tijd, met een goed gevoel. Mijn werk is nog steeds waardevol, maar ik ben geen wandelende to-do-lijst meer.
Fatma
leerkracht SO, middenbouw
Prijzen voor de online training
van 4 maanden
Met energie en passie voor de klas
-
Gratis Kennismakingsgesprek
-
Uitgebreide intake voor maatwerk
-
8x één op één coachingsessie van 1 uur
-
Opdrachten om het geleerde in jouw praktijk te implementeren
-
4 maanden, 5 dagen per week onbeperkte ondersteuning via App en Mail
-
HEEL VEEL EXTRA BONUSSEN t.w.v. € 320,-
Heel veel extra Bonussen
E-book + videoles Oudercontacten
Hoe communiceer ik met veeleisende en mondige ouders
T.w.v. € 79,-
E-book + videoles ‘Grip op je Groep = rust in je hoofd’
Welke management stijl zorgt voor de meeste rust in je groep, sociale normen, routines, timemanagement en feedback geven op gedrag.
T.w.v. € 97,-
E-book + videoles ‘De Onzichtbare Werkdruk de Baas’
Hoe ga je om met nakijkwerk, problemen van collega's, mail, telefoon, je lokaal, onderbrekingen en administratie.
T.w.v. € 89,-
Persoonlijke journal ‘even JIJ’ ’
Een persoonlijk (digitaal) boekje wat je het helpt te reflecteren, groeien of ordenen wat er in je omgaat. Hierin zitten invulpagina’s, reflectievragen, affirmaties, lijstjes, ruimte voor dankbaarheid, emoties, meditaties, visualisaties en doelen.
T.w.v. € 39,-
Kosteloos stoppen na 1 maand
Merk je na 1 maand dat deze coaching toch niet iets voor je is, mag je kosteloos uitstappen. Je betaalt dan alleen voor de eerste maand.
Tussenstop-check: “Halverwege tevreden?”
Na 4 sessies evalueren we samen of het traject je brengt wat je nodig hebt. Zo niet, dan stellen we bij.
Start zonder oordeel garantie
Je hoeft niets voor te bereiden of te ‘bewijzen’ dat je overbelast bent. Je komt zoals je bent en dat is genoeg.
BETAALOPTIES
Eenmalig bedrag (€1.125,-)
Termijnbetaling van 4 termijnen van €300,- (Iets hogere totaalprijs risico op te vangen)
Betaling via het bestuur van de school: op aanvraag van je nascholingsbudget of duurzame inzetbaarheid.
Gratis mailondersteuning aan de schoolleiding om mijn begeleiding te onderbouwen vanuit duurzame inzetbaarheid.
Ja, ik wil weer met meer energie en plezier voor de klas staan!
Wie ik ben.......
Mijn naam is Mariëtte Schellekens. 38 jaar en moeder van een samengesteld gezin van 4 kinderen.
Na 18 jaar gewerkt te hebben in het onderwijs ben ik vorig jaar gestopt als leerkracht en ben ik mijn taak als coach gaan uitbreiden door mijn eigen praktijk te starten.
In de 18 jaar zorgde mijn gedrevenheid, passie en daadkracht voor:
- het volgen van 16 opleidingen tijdens mijn fulltime werk als leerkracht, omdat ik altijd meer en beter wilde
- voor schuldgevoel als ik ‘nee’ zei
- altijd maar doorgaan en niet willen klagen, omdat ik mijn werk als roeping zag
- gaan werken terwijl ik hoofdpijn had, moe was, of ziek was
- alles in eigen handen willen houden, omdat controle houden zorgde voor veiligheid en overzicht
- alles even belangrijk was en ik geen keuzes maakte
- dat ik overal insprong en kartrekker werd van veel verschillende werkgroepen
- dat ik door de jaren heen verschillende functies in het onderwijs heb gehad (vakspecialist, bouwcoördinator, MT-lid, startersbegeleider en leerkrachten coach)
In de eerste 8 werkjaren heb ik door bovenstaande 2x een burn-out moeten doorstaan. En dat gun ik geen enkele leerkracht. De passie verdween, de energie was op.
Inmiddels weet ik door veel opleidingen en vooral veel ervaring dat het niet tot uitval hoeft te komen en dat je met veel plezier en energie voor de klas kunt staan en in de toekomst vooral kan blijven staan.
Voor wie is de training WEL geschikt
1. Toegewijde leerkrachten in het basisonderwijs (Nederland én België)
Die voelen dat de rek eruit is en verlangen naar meer rust, energie en werkplezier.
2. Leerkrachten die zich herkennen in:
-
Een constante werkdruk die als ‘normaal’ wordt gezien
-
Schuldgevoel bij het stellen van grenzen
-
Het gevoel altijd aan te staan en te weinig opladen
-
Steeds minder tijd voor wat ze écht leuk vinden: lesgeven en contact met leerlingen
-
Onzekerheid over hoe lang ze het volhouden
-
De wens om weer grip te krijgen op hun werk en welzijn
3. Leerkrachten die bereid zijn te reflecteren en openstaan voor persoonlijke groei
Je hoeft nog niet ‘alles te kunnen’, maar je wil wel eerlijk kijken naar jezelf, je patronen en gedrag.
4. Mensen die snakken naar praktische, realistische ondersteuning
Geen wollige theorie, maar concrete handvatten die passen binnen het onderwijs én hun eigen leven.
5. Leerkrachten die balans zoeken tussen werk en privé
Je wil niet op maandag al aftellen tot de vakantie, maar elke week afsluiten met voldoening en energie overhouden voor jezelf en je gezin.
Voor wie is de training NIET geschikt
1. Leerkrachten die (nog) niet willen reflecteren op hun eigen aandeel
Als iemand alleen zoekt naar externe oplossingen (“de school moet veranderen”, “de ouders zijn het probleem”), is dit traject mogelijk te confronterend.
2. Mensen die snelle ‘quick fixes’ willen zonder diepere verandering
Het traject biedt rust en overzicht, maar vraagt ook toewijding, oefening en kleine stappen in gedrag.
3. Leerkrachten die geen ruimte willen of kunnen maken voor coaching
Bijvoorbeeld omdat ze geen uur per twee weken willen vrijmaken of weigeren iets los te laten. Coaching vraagt wel degelijk inzet, juist om uiteindelijk ruimte terug te winnen.
4. Mensen die allergisch zijn voor introspectie of persoonlijk werk
Mijn aanpak richt zich sterk op zelfinzicht, overtuigingen en gedragsverandering. Dat is niet voor iedereen prettig of passend.
5. Leerkrachten die al in een zware burn-out zitten en vooral rust nodig hebben
Mijn traject is ideaal om burn-out te voorkomen, of als iemand weer in opbouw is. Maar bij ernstige uitputting zonder mentale ruimte voor coaching is eerst herstel en eventueel therapie passender.
Ja, ik wil met meer energie en plezier voor de klas staan!
Ellen (41)
leerkracht groep 5, parttimer en moeder van 2 kinderen
“Ik dacht altijd dat het gewoon bij het vak hoorde om moe te zijn. Dat het normaal was om ’s avonds uitgeblust op de bank te liggen en in het weekend bij te komen van de week. Maar diep vanbinnen voelde ik: dit klopt niet.
Dankzij het traject heb ik geleerd dat ik wél grenzen mag stellen, dat ik wél keuzes mag maken die goed zijn voor míj. Ik heb nu een werkritme dat echt bij me past.
Wat me het meest geholpen heeft, is dat het zo praktisch was. Het is voor het eerst in jaren dat ik niet al op dinsdag aftel naar de vrijdag. Ik ben weer leerkracht én moeder, zonder constant tekort te schieten.”
Bas (35)
leerkracht groep 8, alleenstaand
“Ik merkte dat ik steeds minder plezier haalde uit m’n werk. Alles voelde als een verplichting. Administratie, oudergesprekken, vergaderingen. Ik gaf les op de automatische piloot en voelde me aan het eind van de dag leeg.
Tijdens het traject ontdekte ik waar ik zélf invloed op heb. Ik heb keuzes leren maken op basis van wat voor mij belangrijk is, niet op basis van wat ‘moet’ van anderen.
Het mooiste is: ik voel me niet meer machteloos. Ik begin m’n dag met rust en eindig met voldoening.”
Waarom NU starten en niet wachten.....
Je zit in een fase waarin de rek eruit is.
Je werkt hard, zorgt goed voor anderen en doet je best om alles draaiende te houden. Maar diep vanbinnen weet je: dit houd ik niet meer lang vol.
Je begint je dag al moe, loopt over van prikkels en hebt nauwelijks nog energie voor de mensen die je lief zijn. Toch blijf je doorgaan, omdat het moet, omdat je geen ander ziet die jouw werk kan doen, of omdat je bang bent om ‘zwak’ gevonden te worden.
Maar eerlijk? Zo wil je niet doorgaan.
Je voelt dat het tijd is voor verandering. Tijd om weer terug te gaan naar waarom je ooit voor dit vak koos: werken met kinderen, vanuit rust, plezier en passie.
Alleen lukt het niet. Je hebt al zoveel geprobeerd. De werkdruk is hoog, de verwachtingen zijn nog hoger. Van ouders, collega’s, directie en bovenal van jezelf.
Niets doen kost je uiteindelijk meer: je gezondheid, je passie, je plezier in je werk, je gezin en jezelf.
Coaching is geen luxe. Het is een investering in jou. In jouw toekomst, jouw vak en jouw welzijn. En jij verdient het om je goed te voelen, op school én thuis.
Je denkt misschien: “Ik kijk er binnenkort wel naar” of “Eerst even deze drukke periode door.” Maar eerlijk? Er komt altijd weer een drukke periode.
Je zit in een systeem waarin wachten en uitstellen normaal is geworden, maar juist dat maakt dat je op raakt.
Elke dag die je wacht, leef je verder op halve kracht.
Elke dag die je uitstelt, raak je verder verwijderd van wie je wil zijn. Als leerkracht en als mens.
En ondertussen:
Word je vermoeider
Groeit de frustratie
Neemt je veerkracht af
Komt het risico op uitval dichterbij
Je hoeft niet te wachten op een burn-out om te kiezen voor jezelf.
De echte vraag is: hoeveel meer wil je nog inleveren, voordat je het anders gaat doen?
Door NU te kiezen:
Neem je de regie terug
Geef je een signaal aan jezelf én je omgeving: “ik ben het waard om goed voor te zorgen”
Begin je vandaag al aan een traject richting rust, balans en werkplezier
Dit is jouw moment.
Niet later. Nu.
Ja, ik wil weer met meer energie en plezier voor de klas staan!
Meest gestelde vragen, gemaakte opmerkingen & antwoorden